środa, 15 stycznia 2014

Procesy technologiczne..obróbka!

Witajcie :)

Dzisiaj trochę o tym jak przygotowywać posiłki. Trochę już o tym wspominałam, dziś zbieram to w całość. Proste porady, które każdy kiedyś wiedział ale może zapomniał :)  Post jest krótki, ponieważ czeka mnie dziś sporo nauki na uczelnię, ale pamiętam o Was i następny post zgodnie z prośbą będzie dla tych, którzy dużo pracują, również w nocy i nie bardzo wiedzą jak się odżywiać.


CIEMNIENIE WARZYW I OWOCÓW

Najprostszym sposobem na uniknięcie brzydkiego brunatnienia naszych surowców jest:
  • od razu po obraniu pokropienie cytryną 
  • zamoczenie w wodzie (niestety powoduje to trochę strat składników odżywczych)
  • zamknięcie w hermetycznym opakowaniu
  • blanszowanie (może być w osłodzonej lub zakwaszonej wodzie)
ZMNIEJSZENIE STRAT SKŁADNIKÓW ODŻYWCZYCH PODCZAS OBRÓBKI

Wydaje mi się, że już kiedyś wspominałam, jak zmniejszyć spadek składników odżywczych, więc tylko krótko przypomnę
  • cienko obierać - często pod skórką znajduje się najwięcej składników odżywczych
  • szybko płukać - im dłużej obrane surowce leżą w wodzie tym większe są straty (pamiętam jak moja mama zawsze wcześniej obierała ziemniaki, wrzucała je dowody a gotowała je dopiero po długim czasie - zdecydowanie teraz nie pochwalam)
  • rozdrabniamy, kroimy, siekamy bezpośrednio przed dalszą obróbką - np. przed gotowaniem
  • rozdrobnione surowce chronić przed dostępem światła i tlenu - zapobiegamy w ten sposób utlenieniu witamin
  • stosujemy czyste narzędzia ze stali nierdzewnej, drewniane lub plastikowe
GOTOWANIE NA PARZE
  • zachowany zostaje kolor, smak i struktura surowca
  • mniejsze straty składników odżywczych niż podczas gotowania w wodzie
GOTOWANIE W WODZIE
    • warzywa należy wrzucać do wrzącej, osolonej wody - obniżenie strat witaminy C
    • gotujemy możliwie krótko, w małej ilości wody i pod przykryciem
    • warzywa zielone typu: szpinak, brukselka, groszek zielony, fasolka szparagowa (barwione chlorofilem) gotujemy bez przykrycia!
    • warzywa typu: marchew, dynia (barwione karotenem) gotujemy z dodatkiem tłuszczu
    • warzywa typu: buraki ćwikłowe, czerwona kapusta gotujemy z dodatkiem kwasu i buraki najlepiej w skórce
    • warzywa kapustne gotujemy z dodatkiem cukru, mleka, na początku bez przykrycia
    • ziemniaki: zalewamy wrzącą, osoloną wodą, doprowadzamy do wrzenia i gotujemy przy umiarkowanym wrzeniu
    • jajka w skorupkach aby uniknąć pęknięcia wkładamy do zimnej wody, a czas liczymy od momentu zawrzenia wody
    • makaron gotujemy we wrzącej, osolonej wodzie, po ugotowaniu zalewamy zimną wodą
KUCHENKI MIKROFALOWE

Nadal wydaje mi się wywołują sporo kontrowersji. Używać czy nie? Niektórzy widzą w tym tylko promieniowanie, być może kojarzą sobie to z wyrośnięciem dodatkowej głowy.. w każdym razie chciałabym rozwiać trochę wątpliwości. 

  • źródłem mikrofal jest magnetron, mikrofale wnikają do wnętrza ogrzewanego produktu
  • takie produkty nie mają przyrumienionej, chrupiącej skórki (jak np. w przypadku użycia piekarnika)
  • z mięs wycieka dużo soków, co niestety zmniejsza ich wydajność i soczystość
  • smak i zapach w porównaniu do innych obróbek również będzie gorszy, często odpowiednie substancje aromatyczno-smakowe po prostu nie zdążą się wyzwolić
  • jeśli nie zastosujemy odpowiedniej mocy i temperatury niektóre produkty, potrawy mogą stać się gumowe - radzę więc dokładnie przeczytać instrukcje :)
  • jednak takie ogrzewanie przebiega szybciej i może być stosowane do odgrzewania i podgrzewania potraw
  • mniejsze są straty składników odżywczych w porównaniu np. do gotowania (produkt nie ma styczności z gorącą powierzchnią)
  • z badań, które znalazłam na temat wynika, że nie stwierdzono szkodliwości działania mikrofalówki, ale to, że nie stwierdzono nie oznacza, że szkodliwa nie jest. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że wiele elektronicznych urządzeń może być dla nas niebezpiecznych, a jednak używamy ich..co byłoby więc najbezpieczniejsze? - to proste spożywać potrawy od razu po ich przygotowaniu, omijać podgrzewanie.. ale czy to wykonalne w dzisiejszym świecie? ;)
  • jeśli ktoś jest ciekawy jak działa mikrofalówka, znalazłam taki filmik http://www.youtube.com/watch?v=kp33ZprO0Ck

14 komentarzy:

  1. Ile tu ciekawych informacji u Ciebie ;d
    Będę częściej zaglądać i dodaje do obserwowanych ;)

    Zapraszam ;*
    http://diamond-life-healthly.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Gotowanie (temperatury powyżej 40 stopni) niszczy większość witamin i substancji odżywczych. Jeśli już gotujemy, to najlepiej na parze.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy wpis!
    Słonik gorąco pozdrawia! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Interesujący wpis! Wspaniały blog, długo takiego szukałem. Mam nadzieję, że nie obrazisz się, jeśli dodam Cię do mojej listy najlepszych polskich blogów o odchudzaniu http://najlepsze-blogi-oodchudzaniu.blogspot.com/ – Mam nadzieję na owocną współpracę!

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawe, praktyczne porady, fajne :) Zapraszam na blog mojej koleżanki o odchudzaniu: srodkiodchudzajace.com.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. Witaj! Chciałabym poinformować, że nominowałam Twój blog do Liebster Blog Award :-)
    Szczegóły zabawy znajdziesz pod linkiem: http://a-little-bit-fit.blogspot.com/2014/03/liebster-blog-award.html

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam, ciekawy post :) Może zechcesz odpowiedzieć na moje pytania? Nominowałam Cię do Liebster Blog Award, po więcej informacji zapraszam tutaj: http://dietetycznienacodzien.blogspot.de/2014/03/liebster-blog-award-poznajcie-mnie.html

    OdpowiedzUsuń
  8. Swietne a ja zapraszam tutaj https://www.youtube.com/watch?v=3xUfCUFPL-8

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawy artykuł, dużo praktycznych wskazówek. zapraszam do siebie: http://www.smaart.pl

    OdpowiedzUsuń
  10. Dzięki za dużo ciekawych i praktycznych informacji. Polecam stronę: http://www.nursejackie.pl

    OdpowiedzUsuń
  11. Ile tu ciekawych i praktycznych porad :) Muszę tu częściej zaglądać, zapraszam serdecznie do siebie: http://www.tamigrobelni.com.pl

    OdpowiedzUsuń